fredag 11 februari 2011

Straffen är för mesiga i Sverige


Detta är ett ämne som jag kommer att vidareutveckla framöver när jag har samlat på mig lite fakta och referenser. Det jag nu vill utrycka är min åsikt om straffen för vissa brott.

Jag tycker överlag att det är alldeles för korta straff i Sverige. Man sätter fokus på rehabilitering och det är bra med rehabilitering men jag tycker att fokus borde ligga på att straffa brottslingar och skydda allmänheten mot vissa brottslingar.

Ta till exempel om en person kör rattfull och kör över en kvinna och dess barn, det troliga är att rattfylleristen får sitta 18 månader (jag vet några exempel på detta ska skriva hänvisningar sedan). I detta sammanhang finns det troligen en far och make som förlorat sin famil, en mamma och pappa till kvinnan kanske även syskon till kvinnan alla dessa förlorar en viktig familjemedlem och vad förlorar rattfylleristen - sitt körkort och sin frihet ett tag vilket inte är bestående, körkortet kan man ta igen och fri blir han efter sin tid i fängelse. Man kan tycka att han inte kan ha det så lätt eftersom hans samvete tärs av det han gjort men är det tillräckligt om man väger det mot vad kvinnan och hennes barns anhöriga har förlorat. Rattfylleristen väljer att dricka, väljer att sätta sig i bilen och denne väljer att fullkomligt skita i konsekvenserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar