lördag 15 januari 2011

Vargjakt

Nu är vargjakten igång
Följ vargjakten – minut för minut
Lena Mellin: Jägarna dödar av fel anledning
Kriget i skogen
80 vargar redan döda
Husses bil farligare än vargen för jakthunden
Färre hundar föll offer för varg

Det debatteras flitigt hur vida det ska bedrivas vargjakt eller inte, själv är jag lite kluven i frågan. Ena stunden pratas det om att importera vargar och i nästa om att skjuta bort vargar. Jag förstår de som har blivit av med hundar eller boskap att de vill bedriva jakt men jag förstår inte det allmänna hatet mot varg. Vad jag heller inte förstår är djurrättsaktivisternas argument mot vargjakt. Jag tycker att det här med vargjakt har blivit en så hetsig fråga eftersom lägren för och emot vargjakt är så extrema. Vissa pratar om att utrota varg medan andra vill att den population av vargar ska finnas kvar. Det bästa enligt mig skulle vara att föra en saklig diskussion som skulle bli uppmärksammad i media så att man kan ta ställning på rätt grunder. Nu är diskussionen så hetsig och media bedriver antingen eller kampanjer och ingen saklighet alls.

1 kommentar:

  1. Idag ska vi alla känna lite extra för den nästintill utrotningshotade svenska vargen. Alla borde känna stor solidaritet med detta fantastiska djur, den riktiga jägaren

    SvaraRadera