måndag 26 oktober 2009

Vaccin eller inte, det är frågan.

Personligen så kommer jag att vaccinera mig och tycker att det är rätt beslut att ta.

Man har läst rapporter, artiklar och tidningsuppslag som både talar för och emot att vaccinera sig, man har läst tidningarnas skräckscenarier på svininfluensans spridning samt förödande bieffekter av vaccinet, hört debatter i tv om argumenten för och argumenten emot att vaccinera sig osv.

Jag har fördelen att ha sakkunniga inom familjen som har beskrivit fördelar samt nackdelar på ett bra sätt och jag har genom det fattat ett beslut med min familj om att samtliga ska vaccinera sig.

Jag tillhör en av riskgrupperna men vaccinerar mig inte på grund av att jag är rädd för smittan för egen del utan jag tänker på dem som inte kan ta vaccinet och som faktiskt riskerar att bli riktigt sjuka om de smittas av svininfluensan.

Jag tycker att många bildar sig en uppfattning samt fattar fel beslut på grund av okunskap. Jag anser att alla som kan borde vaccinera sig. Kvällspressen är ingen bra källa till kunskap, men jag länkar ändå till några artiklar.

"Svininfluensan krävde liv i Finland"

"Barn får vänta trots smittspridning"

"Kraftig ökning av influensa i Umeå"

"Influensavaccin misstänks i samband med dödsfall"

"Rykten om risker stoppar vaccinering"

"Bättre om vi fått vaccinet tidigare"

"För och emot vaccinering"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar